Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja yhdistelmätuotteet löydät nyt bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

Tilaa Miten voit tänään -uutiskirje

Lähetämme sinulle kerran kuukaudessa Bertil’s -hyvinvointivinkkejä ja tuotetarjouksia.

Kaikkien uutiskirjetilaajien kesken arvotaan kuukausittain tuotepalkintoja. Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

* pakollinen
ota yhteyttä
info@bertils.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari
nuku hyvin valoisana kautena

Nuku hyvin myös kesällä – viisi iltarutiinia virkeään valoisaan kauteen

Eikö uni tule silmään kesäöinä? Runsas valon määrä valvottaa etenkin niitä, joilla on nukahtamisvaikeuksia muutoinkin. Kokosimme viisi vinkkiä hyviin iltarutiineihin, jotka jouduttavat unen saamista.

1. Vähennä kofeiinin käyttöä iltaa kohden

Kofeiini tunnetusti piristää, ja mitä enemmän väsyttää aamuisin, sitä varmemmin tulee juotua kahvia pitkin päivää. Kofeiinin piristävä vaikutus kestää yleensä muutaman tunnin, joten kahvin nauttimista ei välttämättä tarvitse lopettaa kokonaan unta suojellakseen. Riittää, että nauttii päivän viimeisen kahvikupillisensa alkuiltapäivästä, ja siirtyy illaksi kofeiinittomiin vaihtoehtoihin.

Kuumia juomia, joissa ei ole kofeiinia lainkaan tai sen määrä on hyvin vähäinen, löytyy runsaasti. Kofeiiniton kahvi, roiibostee tai yrttiuutejuomat voivat osana illan rauhoittumisrutiineja jopa parantaa unen saantia.

2. Irrota älypuhelimesta, laita televisio kiinni

Näyttöpäätteistä, kuten tietokoneista, televisioista ja älypuhelimen ruudusta kasvoille hohtava sinivalo vaikuttaa unirytmiin. Älypuhelimen tuijottelu viimeisenä ennen nukkumaanmenoa haittaa unen saantia, ja vaikka näytön asetukset muuttaisi lempeämmälle värisävylle, voivat viimeisenä selatut työsähköpostit tai someviestit saada mielen kuohuksiin. Puhelin on siksi viisasta jättää latautumaan yön ajaksi makuuhuoneen ulkopuolelle, ja hankkia herätyskello sängyn viereen.

Puhelinvapaisiin iltatunteihin voi olla aluksi hankalaa keksiä tekemistä, jos on ollut kovin aktiivinen älypuhelimen sisältöjen kuluttaja. Käsitöiden tekeminen, kirjan lukeminen tai vaikkapa äänikirjojen kuuntelu takaa paremmin rauhallisen mielen ja sitä kautta helpottavat nukahtamista.

3. Luonnon parhaat aineet nukahtamisen avuksi

Unen tuloa helpottamaan voi olla tarpeen käyttää melatoniinia, joka on ihmisen oma unihormoni. bertil’s Unisin sisältää melatoniinin lisäksi luonnon omia rauhoittavia yrttiuutteita, sitruunamelissaa ja kärsimyskukkaa. Unisin-tablettien melatoniiniannos on mieto. Siksi bertil’s Unisin -tablettien koostumusta on täydennetty vastaavasti miedoilla ja turvallisilla luonnon yrttiuutteilla.

Kun otat 1-2 Unisin-tablettia noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, saat parhaan tuen unentuloa helpottaviin iltarutiineihisi. >> Tutustu Bertil’s Unisin -tuotteeseen.

4. Tuuleta makuuhuone illalla

Uni tulee paremmin hapekkaassa makuuhuoneessa. Tuuleta makuuhuone siksi iltasella ennen nukkumaanmenoa. Vuoteen avaaminen saa myös lakanat tuntumaan mukavan vilpoisilta ja raikkailta. Vuodenajasta ja ulkolämpötilasta riippuen voit jättää ikkuna auki vaikka koko yöksi, jos sieltä ei kantaudu liikenteen melua tai muita häiriöääniä.

5. Kuuntele kehosi ravinnon tarvetta päivän mittaan

Mielipiteet siitä, miten illalla syöminen vaikuttaa unen saantiiin, vaihtelevat laidasta laitaan. Lämpimän aterian syöminen vasta kahdeksalta illalla väsyttää varmasti, mutta liian täysi vatsa voi herättää yöllä ja saada olon tuntumaan tukalalta. Kannattaa siksi kuunnella omaa kehoa, miten täydellä vatsalla nukkuminen onnistuu parhaiten, ja ajoittaa iltasyöminen sen mukaan. Terveelliset, kuitupitoiset ruuat pitävät vatsan takuulla tyytyväisempinä kuin rasvan ja sokerin nauttiminen, ja onkin varmaa, että terveellisempien elämäntapojen mukana saat kaupan päälle myös paremman unen.

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.