Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja yhdistelmätuotteet löydät nyt bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

Tilaa Miten voit tänään -uutiskirje

Lähetämme sinulle kerran kuukaudessa Bertil’s -hyvinvointivinkkejä ja tuotetarjouksia.

Kaikkien uutiskirjetilaajien kesken arvotaan kuukausittain tuotepalkintoja. Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

* pakollinen
ota yhteyttä
info@bertils.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari
syksyn vitamiinit talteen

Vitamiinit talteen luonnosta – säilö luonnon tehoaineet talven varalle

Villimarjat ja sienet sekä kotipuutarhan antimet kypsyvät loppukesästä nopeaan tahtiin, eikä kaikkea pysty käyttämään tuoreena. Marjoja kannattaa laittaa talteen talven varalle, ja syödä vaikka joka päivä. Onneksi tuoreiden kasvisten ja sienten vitamiinit saa säilymään läpi talven. Lue vinkkimme kesän herkkujen säilömiseen talven varalle.

 

Kaikki lähtee puhtaudesta

Valitsitpa säilöntämenetelmistä minkä tahansa, säilöttävien marjojen, sienten ja vihannesten pitää olla puhtaita ja tuoreita. Poista siis marjojen joukosta kaikki roskat ja pehmenneet marjat, niin muu sato säilyttää laatunsa paremmin.

Myös hillo- ja pakastepurkit ja mehupullot pitää desinfioida huolella. Lasiset purkit ja pullot voi keittää, ja keittämisestä kärsivät muoviset huuhdella säilöntäainetta sisältävällä vedellä.

(Lue myös: Marttojen säilöntävinkit)

 

Hilloaminen

Mikä onkaan parempaa, kuin itse tehty mansikka- tai vadelmahillo lettujen päällä tai aamupuurossa. Hillosokeri sitoo marjojen kosteuden, eivätkä homeitiöt pääse kasvamaan kuumana suljetussa purkissa.

Kokonaisten marjojen keittäminen sokerin kanssa säilyttää vitamiinit mainettaan paremmin. Jopa 80 % vitamiineista säilyy hilloamisen yhteydessä, kun keittoaika on kohtuullisen lyhyt.

 

Kuivaaminen

Kuivaaminen kasvikuivurissa tai uunissa matalassa lämpötilassa säilyttää ruoka-aineiden vitamiinit ja kivennäisaineet hyvin. Lisäksi kuivatut marjat ja sienet vievät kaapissa vähän tilaa, ja marjajauhe toimii puuroissa, smoothieissa ja jugurtin seassa erinomaisesti. Säilytä kuivatut ruokatarvikkeet lasitölkissä tai paperipussissa poissa suorasta auringonvalosta.

 

Pakastaminen

Pakastaminen pysäyttää pilaantumisprosessin ja on kätevä tapa säilyttää tuoreita kasviksia ja marjoja. Vitamiinit ja kivennäisaineet säilyvät pakastaessa erinomaisesti, kunhan sulatus tapahtuu matalassa lämpötilassa.

Marjat, sienet ja vihannekset tulee pakastaa mahdollisimman tuoreina, mieluiten vuorokauden sisällä poimimisesta.

Voit pakastaa myös valmiita helppokäyttöisiä sekoituspusseja, niin kynnys pakasteiden käyttöön on matalampi. Pussita esimerkiksi:

  • smoothiesekoitus: mustikoita, banaaninpaloja, mustaherukoita
  • kasvissosekeitto: kesäkurpitsakuutioita, puolivalmiiksi keitettyjä papuja, muuta puutarhasta löytyvää
  • Omenapiirakka: piirakallinen valmiiksi lohkottuja omenia

 

Jos marjasato jäi tänä kesänä kehnoksi tai metsäreissut kokonaan väliin, voit täydentää talven vitamiinivarastoja myös lisäravinteilla. Tutustu bertil’s tuotevalikoimaan täällä.

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.