Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

ota yhteyttä
valioravinto@valioravinto.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari

Boostaa vastustuskykysi huippukuntoon

Syksyn tullen alkaa flunssakausi. Aina sairastumiselta ei voi välttyä, mutta kun huolehtii omasta hyvinvoinnistaan, on sairastumisriski pienempi ja mahdollisesta sairastumisestakin parantuu nopeammin.

Minulla on reilun kuukauden kuluttua kauden pääkilpailu, joten treenikuormitus on erittäin kova ja sairastumisten välttämiseksi alla luetellut keinot ovat meidän taloudessa tavallistakin ahkerammassa käytössä.

 

Käsien peseminen

Kädet kannattaa pestä useita kertoja päivässä etenkin, kun liikkuu kodin ulkopuolella. On myös hyvä idea käyttää käsidesiä esimerkiksi ovenkahvoihin ja kaupan maksupäätteisiin koskettamisen jälkeen.

 

Liikunta

Kuntoliikunta vahvistaa vastustuskykyä. Erittäin rasittava urheileminen kuitenkin laskee sitä. Vastustuskyky on erityisen alhaalla pian rankan liikuntasuorituksen jälkeen, joten treenin loputtua on tärkeää pitää itsensä lämpimänä ja nauttia terveellistä ruokaa mahdollisimman pian.

 

Monipuolinen kasvisvoittoinen ravinto

Monipuolinen kasvisvoittoinen ruokavalio tukee niin yleistä hyvinvointia kuin myös vastustuskykyä. Esimerkiksi valkosipuli, inkivääri ja hunaja saattavat antaa lisäboostia flunssan torjuntaan. Hapanmaitovalmisteet sisältävät puolestaan probiootteja eli terveyttä edistäviä bakteereja, jotka nekin voivat olla avuksi vastustuskyvyn vahvistamisessa.

 

D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa elimistön toimintaan monella tapaa ja vitamiinilla on merkitystä myös vastustuskyvyn ylläpidossa. Pimeään syys- ja talviaikaan D-vitamiinia kannattaa nauttia ravintolisänä.

 

C-vitamiini

Mummon mustaherukkamehu taitaa olla monelle se kaikkein tutuin flunssasta pelastaja. C-vitamiinipitoinen mehu voi todella toimia, sillä myös tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että flunssan aikana syöty C-vitamiini voi hieman lyhentää taudin kestoa. C-vitamiinia sisältävien valmisteiden nauttimisen yhteys flunssaan sairastumiseen ei sen sijaan ole yhtä selvää. Itse nautin vahvaa C-vitamiinilisää aina silloin, kun flunssa on jo iskenyt sekä silloin, kun sairastumisen riski on erityisen suuri eli esimerkiksi matkustaessa tai puolisoni ollessa sairas.

 

Sinkki

Kun aloittaa sinkin nauttimisen heti flunssan alettua, voi taudin kesto lyhentyä merkittävästi. Imeskelytablettina nautittu sinkkiasetaatti tappaa tehokkaasti suun ja nielun limakalvoilla pesiviä taudinaiheuttajia. Aminohappokelatoitu sinkki on sen sijaan parhaiten elimistöön imeytyvä sinkin muoto. Imeskeltävät Bertil’s sinkkitabletit sisältävät sinkkiä näissä molemmissa muodoissa ja niinpä tabletit ovat minulla kovassa käytössä aina flunssaan sairastuttuani sekä silloin, kun sairastumisen riski on tavallista suurempi.

Kaisa on triathlonin euroopanmestari, MM-mitalisti sekä moninkertainen suomenmestari. Kaisalla on maisterikoulutus ravitsemustieteestä ja hän kirjoittaa Bertil's yhteistyöurheilijana Bertil's blogiin terveellisestä elämäntavasta.