Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja yhdistelmätuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

Tilaa Miten voit tänään -uutiskirje

Lähetämme sinulle kerran kuukaudessa Bertil’s -hyvinvointivinkkejä ja tuotetarjouksia.

Kaikkien uutiskirjetilaajien kesken arvotaan kuukausittain tuotepalkintoja. Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

* pakollinen
ota yhteyttä
valioravinto@valioravinto.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari
hyvinvointia luonnosta

Puunhalailu ja neljä muuta tapaa ammentaa hyvinvointia luonnosta

Luonto tarjoaa monta tapaa tukea omaa hyvinvointia ja terveyttä. Urbaanin sykkeen keskellä ihminen kadottaa yhteyden luontoon ja menettää samalla paljon siitä hyvästä, mitä luonnosta voi saada. Listasimme viisi hyvää syytä syventää luontosuhdetta.

 

1. Halaa puuta

Luonnossa oleskelu laskee verenpainetta ja sykettä jo 20 minuutissa, ja metsässä samoilu rentouttaa lihasjännitystä ja lievittää stressiä. Japanissa voi jo saada lääkärin määräyksen metsäterapiaan, mutta me suomalaiset voimme vielä luottaa itseohjautuvuuteen luontosuhteen luomisessa.

Viikottainen luonnossa oleskelu tarjoaa tasapainoa kiireiselle elämälle, sillä luonnossa aika pysähtyy. Monet lempiharrastukset on mahdollista siirtää metsään: lenkkeily, jooga, ruoanlaitto, valokuvaus ja kiipeily. Tai lähde vaikka halaamaan puita. Puunhalausviikkoa vietetään joka vuosi elokuussa Suomen luonnonpäivän yhteydessä, mutta puut kestävät varmasti halauksia ympäri vuoden.

 

2. Hengitä raitista ilmaa

Raikkaassa ulkoilmassa oleilu tekee hyvää hengitysteille ja limakalvoille, joiden kunto on yksi tekijä kausiflunssien torjunnassa. Hyvinvoivat hengitysteiden limakalvot torjuvat taudinaiheuttajia tehokkaasti. Flunssan uhatessa voit ottaa lisäapua limakalvoille imeskeltävästä sinkistä, joka vaikuttaa limakalvoilla oleskeleviin taudinaiheuttajiin välittömästi.

 

3. Kerää talteen luonnon vitamiinit ja rohdot

Luonnon antimet tarjoavat monipuolisen vitamiini- ja hivenainevalikoiman, puhumattakaan perinteisistä rohdoksista ja lääkkeenä käytetyistä yrteistä. Syksyn sienisato odottaa poimijaansa, ja tarjoaa terveellistä vaihtelua ruokavalioon. Sienissä on runsaasti D-vitamiinia, mikä on vähenevän valon aikaan elimistölle todella hyödyllistä. Tutustu myös villiruokaan eli hortaan, jonka sesonkikausi on heti keväällä tuoreiden versojen ilmestyttyä maan pinnalle.

 

4. Liiku omaan tahtiin, tilaa riittää

Monelle liikunnan aloittamisen kynnys on korkea, jos sen joutuu tekemään ryhmäliikuntatunnilla tai ruuhkaisella kuntosalilla. Metsässä kukaan ei katso eikä arvostele, miten nopeasti matka etenee. Tyylillä ei ole väliä, ja saat liikkua juuri omaan tahtiisi luonnosta nautiskellen.

Metsäpoluilla käveleminen tukee keskivartalolihasten hallintaa, koska vaihteleva pohja vaatii tasapainoilua tasaista asfalttia enemmän. Mäet ja pinnanmuodot tuovat luonnollista vaihtelua liikunnan vaativuuteen.

 

5. Tongi puutarhaa ja rikasta mikrobistosi

Kaupungistumista pidetään yhtenä syynä allergioiden lisääntymiseen. Tämä johtuu siitä, että urbaanissa ympäristössä kasvava ihminen ei ole tekemisissä luonnon kanssa riittävästi, jolloin immuniteettia ei pääse syntymään.

Kynsien alta löytyvä multa on hyvä merkki siitä, että on ollut tekemisissä luonnon kanssa riittävän läheisesti. Puutarhan hoitaminen pienelläkin kaupunkitilkulla ruokkii hyvää mikrobikantaa elimistössä.

 

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.