Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

ota yhteyttä
valioravinto@valioravinto.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari
lisää liikuntaa arkeen

Vaihda hissi rappusiin ja kolme muuta tapaa lisätä liikuntaa arkeen

Yksi terveyden peruspilareita on, että saat riittävästi liikuntaa joka viikko. Terveenä pysymisen kannalta on sama, liikutko ohjatusti ja tavoitteellisesti, vai saatko liikuntaa arjen keskellä melkein vahingossa. Viisi puolen tunnin liikuntajaksoa viikossa tai niitä vastaava määrä on tutkitusti sydämelle hyödyllistä. Listasimme tapoja saada liikuntakiintiö täyteen helposti.

 

1. Vaihda hissi rappusiin

Jos kotisi tai työpaikkasi sijaitsee kerrostalossa, hissin kiertäminen kaukaa on oivallinen keino saada pieni määrä rasittavaa liikuntaa monta kertaa päivässä. Rappusten nouseminen ja laskeutuminen kohottaa vähemmän liikkuneen kuntoa: jo muutamassa viikossa huomaa, ettei rappusten yläpäässä hengästytä lainkaan niin pahasti.

 

2. Hoida puutarhaa

Puutarhan kevät- ja syystyöt tuovat hien pintaan ja hymyn huulille. Raitis ulkoilma, ja fyysinen työ, jossa saa nopeasti jälkeä aikaan palkitsevat virkeydellä ja onnistumisen tunteella. Puutarhassa vierähtää helposti useampi tunti, ja seuraavana päivänä kipeytyneet lihakset kertovat, että aika on käytetty tehokkaasti. Kutsu vaikka ystävä haravointitalkoisiin, niin aika kuluu entistäkin rattoisammin.

 

3. Taita työmatkaa pyörällä tai kävellen

Jos arjessa on vaikeaa löytää aikaa liikunnalle, taita matkoja kävellen tai pyörällä mahdollisuuksien mukaan. Julkisten kulkuneuvojen ulottuvilla asuvien osalta toteutus on helppo: kävele vaikka kolme bussipysäkin väliä molempiin suuntiin, tai lähde matkaan vasta seuraavalta junaseisakkeelta. Jos työmatka on niin pitkä, ettei tämä ole mahdollista, ota tavaksi jättää joka kerta auto parkkipaikan kauimmaiseen nurkkaan töissä, kaupassa ja muilla asioilla. Joudut kävelemään enemmän, ja saat samalla aina pienen palan liikuntaa.

 

4. Hanki liikuntasovellus

Yksinkertainen askelmittari löytyykin melkein jokaisesta älypuhelimesta, mutta jos haluat seurata liikuntamääriäsi tarkemmin, lataa liikuntasovellus, joka kertoo enemmän liikunnallisuudestasi. Voit asettaa tavoitteita liikuntasuoritusten määrästä tai kestosta, jakaa onnistumisiasi sosiaalisessa mediassa ja saada ammattimaisia vinkkejä sovellusten kautta. Lenkille lähtemisestä muistuttava sovellusilmoitus on kumma kyllä varsin tehokas tapa saada itsensä sohvasta irti.

 

Lue myös muut Bertil’s-vinkit aktiiviseen syksyyn.

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.