Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

ota yhteyttä
valioravinto@valioravinto.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari

Oletko energinen, vaivaako väsymys? Tarkista raudan saantisi

Väsymys on helppo pistää syksyn pimeyden piikkiin. Harvoin tulee ajatelleeksi, että vetämätön olo voi johtua myös raudanpuutteesta. Kalpeus, huimaus, tavallista voimakkaampi hengästyminen ja korkea sydämen syke saattavat nekin olla merkkejä siitä, ettei syksyn pimeys ole ainoa uupumuksen aiheuttaja.

Raudanpuutteen riski on erityisen suuri, mikäli on runsaat kuukautiset tai muita verenvuotoja, jos harrastaa rankkaa liikuntaa tai jos on raskaana.

Kehossa on rautaa suurin piirtein keskikokoisen rautanaulan verran. Vaikka rautaa on vähän, ei ilman sitä selviä. Rauta on oleellisessa osassa hapenkuljetuksessa, sillä rauta sitoo happea veren punasoluissa hemoglobiiniin ja lihassoluissa myoglobiiniin. Lisäksi rautaa tarvitaan eri solujen aineenvaihduntareaktioissa.

 

Raudanpuute voi aiheuttaa anemiaa

Veren alhaisen hemoglobiinipitoisuuden eli anemian yleisin syy on raudanpuute, mutta tila voi johtua myös esimerkiksi B12 vitamiinin tai foolihapon puutteesta, sillä kyseisiä vitamiineja tarvitaan punasolujen ja hemoglobiinin muodostamisessa. Myös esimerkiksi kuparia tarvitaan raudan hyödyntämiseen ja hemoglobiinin muodostamiseen. Hivenaineiden ja vitamiinien puutteen lisäksi anemia voi kuitenkin johtua myös monista sairauksista, joten anemian syy tulisi aina selvittää.

Hemoglobiinin lisäksi verikokeesta kannatta mitata ferritiini, joka kertoo raudan varastoista. Vaikka hemoglobiinipitoisuus olisi normaali, mutta rautavarastot ovat ehtyneet, saattaa jo esiintyä raudanpuutokseen liittyviä oireita. Jotkut lääkärit rinnastavat alhaiseen ferritiinipitoisuuteen liittyvän jopa hyvin samankaltaisia väsymys- ja aineenvaihduntaoireita kuin kilpirauhasen vajaatoimintaan.

 

Rauta tarvitsee C-vitamiinia imeytyäkseen

Ruokavalion parhaita raudanlähteitä ovat liha ja sisäelimet. Kasvissyöjä saa rautaa täysjyväviljasta, siemenistä, linsseistä, pavuista ja vihreistä lehtivihanneksista. Eläinkunnan hemirauta imeytyy kuitenkin huomattavasti paremmin kuin kasvikunnan ei-hemirauta. Raudan imeytymistä tehostaa C-vitamiinipitoiset elintarvikkeet kuten hedelmät ja raudan imeytymistä heikentävät maitotuotteet, kahvi ja kasvisten oksaalihapot ja fytaatit.

Mikäli kärsii raudanpuutteesta tai oma raudantarve on erityisen suuri, kannattaa rautaa nauttia lisäravinteena. Rautavalmisteessa on tärkeää, että se on laadukas, sisältää sopivan määrän rautaa ja että tuote on mahdollisimman hellä vatsalle. Bertil’s Rauta– ja Hemoglobiini -tableteissa rauta on aminohappokelatoidussa muodossa, jolloin se imeytyy hyvin eikä ärsytä vatsaa.

Kaisa on triathlonin euroopanmestari, MM-mitalisti sekä moninkertainen suomenmestari. Kaisalla on maisterikoulutus ravitsemustieteestä ja hän kirjoittaa Bertil's yhteistyöurheilijana Bertil's blogiin terveellisestä elämäntavasta.