Bertil's logo

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja yhdistelmätuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.

Tilaa Miten voit tänään -uutiskirje

Lähetämme sinulle kerran kuukaudessa Bertil’s -hyvinvointivinkkejä ja tuotetarjouksia.

Kaikkien uutiskirjetilaajien kesken arvotaan kuukausittain tuotepalkintoja. Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

* pakollinen
ota yhteyttä
valioravinto@valioravinto.fi 
067817900
Itänummenkatu 44
68600, Pietarsaari
D-vitamiinin imeytyminen

D-vitamiinin imeytyminen – ota huomioon seuraavat asiat

Monet tietävät, että D-vitamiinia olisi hyvä syödä terveellisen ruokavalion tukena ympäri vuoden. Jos syö paljon kalaa ja maitotuotteita ja esimerkiksi D-vitamiinilla täydennettyjä levitteitä, on mahdollista saada riittävästi D-vitamiinia ruoastakin. Jos edellä mainittuja elintarvikkeita päätyy omalle lautaselle harvemmin, D-vitamiinia on syytä ottaa purkista. Myös D-vitamiinin imeytyminen saattaa mietityttää.

 

Mistä tiedän saanko riittävästi D-vitamiinia?

Mikäli et nauti lainkaan D-vitamiinia, saattaa siitä aiheutua D-vitamiinin puutostila. Puutostilan oireita ovat esimerkiksi jatkuva uupumus ja ärtyneisyys, lihaskivut ja -heikkous sekä korkea verenpaine. Mikäli huomaat edellä mainittuja oireita, saattaa kyseessä olla D-vitamiinin puutostila. Tällöin on tärkeää luoda oikeanlaiset rutiinit D-vitamiinin ottamisen suhteen. 

 

D-vitamiini imeytyy ruokailun yhteydessä

Moni saattaa ottaa D-vitamiinipillerin sellaisenaan, esimerkiksi aamulla tyhjään mahaan. Se ei ole kuitenkaan järkevää, koska vitamiini on rasvaliukoinen eli tarvitsee rasvaa imeytyäkseen. Tämän vuoksi D-vitamiinin imeytymisen kannalta on suositeltavaa, että D-vitamiinilisän ottaa ruokailun yhteydessä. Ruoan yhteydessä tuleva pieni määrä rasvaa edesauttaa D-vitamiinin imeytymistä. 

 

Ota D-vitamiinia tasaisesti 

D-vitamiinilisä on hyvä muistaa ottaa päivittäin. Mikäli otat D-vitamiinilisän vain satunnaisesti, vitamiinin saanti jää vajavaiseksi, eivätkä D-vitamiinivarastot pääse täyttymään kunnolla. Vaikka D-vitamiini imeytyisikin hyvin, kroppa ei saa sitä kuitenkaan riittävästi satunnaisina ja pieninä annoksina otettuna.  

 

Noudata D-vitamiinin turvallisen saannin viitearvoja

Myös D-vitamiinin saantisuosituksia on hyvä noudattaa, jotta et saa D-vitamiinia liikaa tai liian vähän. Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee aikuisille ja lapsille päivittäiseksi D-vitamiiniannokseksi 10 mikrogrammaa ja yli 75-vuotiaille 20 mikrogrammaa. Monet pitävät näitä suosituksia varsin maltillisina. Turvallisena päivittäisenä määränä jatkuvassa käytössä pidetään 100 mikrogrammaa.

Aikuisten viralliset saantisuositukset rajoittuvat talvikauteen, mutta D-vitamiinilisän nauttiminen ympäri vuoden on suositeltavaa, etenkin jos epäilet kärsiväsi D-vitamiinipuutteen oireista tai jos et nauti auringossa oleilemisesta.

 

Kotimainen Bertil’s D-vitamiini on hyvänmakuinen

D-vitamiinin ottamisen rutiinia helpottaa, jos tabletti on hyvänmakuinen ja helppokäyttöinen. Kotimainen Bertil’s D-vitamiini on appelsiininmakuinen pureskelutabletti, joka on makeutettu hammasystävällisesti ksylitolilla. Kiva maku innostaa käyttämään tuotetta säännöllisesti ja takaa sille siten parhaat mahdolliset terveysvaikutukset. Kotimainen Bertil’s D-vitamiini sisältää 50 mikrogrammaa hyvin imeytyvää aurinkovitamiinia.

Kotimaiset laadukkaat hivenaineet, vitamiinit ja Active-tuotteet löydät nyt Bertil’s nimellä apteekeista ja terveyskaupoista. Uuteen Bertil’s sarjaan kuuluvat niin ennestään tutut ja suositut Kelasin hivenaineet kuin monet mielenkiintoiset uutuudet.